شبهه : وعده دروغ در قرآن

زگهواره تا گور دانش بجوی * برای آموختن هیچوقت دیر نیست

شبهه : وعده دروغ در قرآن


 بسم الله الرحمن الرحیم 

در آیه 96 سوره اعراف گفته شده :
وَلَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرَىٰ آمَنُوا وَاتَّقَوْا لَفَتَحْنَا عَلَیْهِمْ بَرَکَاتٍ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ
اگر مردمی که در شهرها و آبادی ها زندگی میکنند ، ایمان بیاورند و تقوی پیشه کنند ، برکات آسمان و زمین را بر آنها می گشائیم.
همچنان که مشاهده میکنید ، این آیه ، آبادی شهرها و راحتی مردم آن را در گروی ایمان و تقوا می داند ، در حالی که ما مردمی را در غرب می بینیم که نه ایمان دارند و نه تقوا ، اما زندگی بسیار راحتی دارند.
جواب :
قبل از هر چیز باید بدانیم که"برکات" به معنای هر خیر کثیری از قبیل : امنیت و آسایش و سلامتی و مال و اولاد است . اینکه تصور می شود ملتهای فاقد ایمان و پرهیزگاری ، در ناز و نعمت غرقند و درراحتی کامل بسر میبرند اشتباه بزرگی است  که از اشتباه دیگری یعنی ثروت را دلیل بر خوشبختی گرفتن ، سرچشمه میگیرد .
معمولا مردم اینطور فکر میکنند که هر ملتی صنعتش پیشرفته تر و ثروتش بیشتر باشد خوشبخت تر است ، در حالی که اگر به درون این جوامع نفوذ کنیم و دردهای جانکاهی که روح و جسم آنها را در هم می کوبد از نزدیک ببینیم ، قبول خواهیم کرد که بسیاری از آنها از بیچاره ترین مردم روی زمین هستند .
اگر واقعاً در جامعه غرب برکات آسمان و زمین باشد که هر ثانیه یک نفر کشته نمیشود!
اگر واقعا در جامعه غرب برکات آسمان و زمین باشد که نیازی نیست صدها میلیارد دلار در سال هزینه جنگ کنند!
اگر واقعا در جامعه غرب برکات آسمان و زمین باشد که دیگر یک سوم جمعیت کشوری مانند آمریکا ، مبتلا به مرض های روانی نخواهند بود !
دقت کنید!
در شهری مانند نیویورک که یکی از ثروتمندترین و پیشرفته ترین نقاط دنیای مادی است ، در اثر خاموشی ناگهانی برق ، صحنه عجیبی به وجود آمد . عده ای از مردم به مغازه ها حمله بردند و هستی انها را غارت کردند تا آنجا که سه هزار نفر از غارتگران به وسیله پلیس بازداشت شدند.
مسلما تعداد غارتگران واقعی چندین برابر این عدد بوده و تنها عده ای دستگیر شده اند !! و نیز مسلم است که انها غارتگران حرفه ای نبودند که از قبل نفرات خود را تعیین کنند زیرا حادثه ناگهانی بوده!
و مواردی از این قبیل... مشکل امنیتی تنها از یکی از مشکلات آنهاست !
نکته دیگر اینکه:
گفته میشود چرا جوامعی که دارای ایمان و پرهیزگاری هستند عقب مانده اند ؟
جواب:
اگر منظور از ایمان و پرهیزگاری ، تنها ادعای اسلام و ادعای پایبند بودن به اصول تعلیمات انبیاء بوده باشد ، قبول داریم ... ولی میدانیم حقیقت ایمان آنست که در تمام اعمال و شئون زندگی نمایان شود ، همچنان که در آیات قرآن ، همیشه بعد از ذکر اهل ایمان ، به عمل صالح اشاره می شود . بهرحال ایمان حقیقی و مطلوب خداوند با ادعای تنها ، تأمین نمی گردد!!
به نظر شما آیا واقعا تمام یک میلیارد و سیصد میلیون نفری که مسلمان هستند ، ایمانشان کامل است و متقی هستند ؟ اسلام دعوت به پاکی و درستکاری و امانت و تلاش و کوشش می کند . اما کجاست آن امانت و تلاش ؟ اسلام دعوت به دانش و آگاهی و بیداری میکند ، اما کجاست آن علم و آگاهی سرشار ؟ اسلام دعوت به اتحاد و فشردگی صفوف و فداکاری می کند ، آیا به راستی به طور کامل در جوامع اسلامی امروز حکمفرسات ؟
بنابراین باید اعتراف کنیم که دستورات اسلام چیزی است و اعمال مسلمانان چیز دیگر!
یکی از مصادیق این امر در کلام امیر مومنان علی (ع) که به شهر مسلمان نشین بصره اشاره کرده نمایان است :
وای به تو ای بصره از سپاهی که نشانه خشم الهی است ، بی گردوغبار و صدا به تو حمله خواهند کرد و چه زود ساکنانت به مرگ سرخ و گرسنگی غبارآلود دچار میگردند.
خلاصه اینکه : اگر در سرزمین های اسلامی مفهوم برکات به معنای کامل دیده نمی شود ، به خاطر اینست که ایمانشان ، آن ایمان واقعی مورد نظر خداوند نیست.



نویسنده : حسن محب
تاریخ : 28 / 2 / 1392
زمان : 3:42 PM


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.